fredag 9 juli 2010

And another thing: Eoin Colfer

"Douglas Adams's Hitchhiker's guide to the galaxy, part six of three"

Det har nu släppts en uppföljare på liftarens guide-qvintologin. Jag måste erkänna att jag inte hade tänkt mig en uppföljare, men efter att ha läst den så är det bara att ta av hatten för Eoin Colfer (som tidigare skrivit böckerna om Artemis Fowl).

Jag måste erkänna att det var nog minst ett halvår sedan jag senast läste något av Adams, men jag tycker att Colfer hittat i universat alldeles tillräckligt väl. Det jag kan kritisera är att han nog inte tar ut svängarna riktigt lika skruvat som Adams kanske hade gjort (å andra sidan är jag tveksam om Adams överhuvudtaget hade skrivit en uppföljare till Mostly Harmless). Men missförstå mig inte, det är skruvat så det räcker. Klart läsvärt. 3,5/5

2 kommentarer:

F sa...

Har du missat the salmon of daoubt, den han höll på att skriva om när han dog. Jag vet inte vem som skrev klart den eller om den är bra för jag har inte läst den men jag tror att lis har gjort det.

Korpen sa...

klart att jag har läst Salmon of doubt! Men det är inte någon fortsättning på liftarens guide. Det är snarast en samling krönikor.

bra är den oavsett.