måndag 15 november 2010

Skrivarflyt och framtidsdrömmar (2)

Den som är satt i skuld är icke fri.



Jag drömmer om att bo i hus. Ett lagom stort eller litet hus med lagoma underhållsbehov på lagom avstånd till framtida jobbet, för lagom mycket pengar.



Den egentliga drömmen består i att inte måsta låna för att kunna köpa huset, att bo helt tryggt och säkert oberoende av ränteläget.



Jag har ett par husalternativ på lut. Framförallt ett som vi redan planerar att köpa. Än har vi inte råd, än är inte huset ledigt. Än är vi inte redo. Ändå drömmer jag.



Hur många procents ränta har man råd med? Hur mycket kan räntan stiga? Drar mig till minnes krisen på 90-talet med chockhöjda räntor till upp emot 500%. Jag vill inte hamna i den sitsen.



Det beror på hur mycket man sparat ihop till kontantinsatsen från början. Lyckas man klara sig helt utan lån så jippi. Är det ett troligt scenario? Nej inte alls. Speciellt inte med tanke på vad hus kostar i dagens läge, om man vill bo någorlunda centralt, utan att huset är fallfärdigt.



Målet är i alla fall att få en boendekostnad inklusive amorteringar som inte överstiger vår nuvarande boendekostnad med mer än 30% (vilket kanske låter mycket men inte är så farligt med tanke på vår nuvarande boendekostnad).

Drömma går alltid =)

Inga kommentarer: