söndag 6 mars 2011

10^23 och ssk.

Efter att ha läst ett inlägg om att homeopati skulle nämnas i kurslitteratur till sjuksköterskeprogrammet så måste jag nog lägga till att även i en bok om läkemedelsberäkning figurerar exempel på homeopatiska medel. Tyvärr minns jag inte i vilken bok exemplet härrör, men jag blir lite irriterad att sådant förekommer när det på utbildningen hela tiden tjatas om vikten av att arbeta efter evidens och beprövad erfarenhet. Uppenbarligen granskar de inte litteraturen tillräckligt noga för att hålla sina egna fötter torra. Synd att jag inte har tid att ta upp det med programansvarige.

Men jag är inte ett dugg förvånad egentligen. Det är så mycket annat flum i utbildningen att jag får klåda.

Tur för mig att jag ändå läste till röntgensjuksköterska och i alla fall fick ett par extra konkreta ämnen och slapp de värsta flummerierna.

Strålningsfysik - ja tack.
Människans livsåskådning (förtäckt kristendomslära) nej tack.

OM ovan nämnda kurs ändå hade nämnt att det faktiskt finns personer som Inte är gudstroende hade jag kanske kunnat ta kursen på allvar. Jäkla slöseri med studiemedel är vad det är. 10 poäng (15 hp) har jag för mig att det var, minns inte speciellt mycket annat än att jag störde mig enormt på att vi hade flera föreläsningar om kristendomen, en föreläsning som skulle täcka in resterade världsreligioner samt icke religiösa livsåskådningar. Nu i efterhand är jag osäker om ateistiska filosofier ens nämndes...

1 kommentar:

Fysiopodden sa...

Vi lider med dig. Måste vara helt sanslöst jobbigt att tvingas läsa om homeopati och annat trams på en utbildning som din. Vi känner likadant med akupunktur och dylikt på vår utbildning. Det ligger väl på oss alla i framtiden att förhindra folk att smyga in pseudovetenskap i vården under beteckningen "beprövad erfarenhet". Stå på dig!