måndag 6 juni 2011

Avhandling eller avkomma? det är frågan...

Appropå livsmål.

Känner mig kluven. Jag vet inte riktigt vad det är jag vill och Varför.

Dels vill jag satsa på en akademisk karriär (eller i alla fall se hur utbildad jag kan bli) med målet att forska. Jag vill bli forskare helt enkelt. (magister, doktor, docent och professor.. here I go!). Det är ju så roligt att lära sig nya saker, att få dyka ner ordentligt i ett pyttelitet område. Nackdelen blir det här med att sälja in sin forskning till finansiärer... Kanske inte det lättaste med grundforskning. I och för sig kan en post-doc behöva göras utomlands... äh, senare problem.

Barndomsdrömmar. Eller kanske grupptryck? Eller kanske snarast en slags "jag vill också!". Det blir kanske lätt så när två av tre av mina nära vänner doktorerar..

Dels börjar jag fundera på om jag kanske vill ha fler barn istället. Ett i alla fall... De är ju så gosiga de där små filurerna. Om jag bara lyckas övertala J att föda nästa gång (appropå forskning...) orättvist det där.

Inga kommentarer: