lördag 14 november 2009

Tidernas bästa uppfinning.

Jag kommer att jobba med Tidernas bästa uppfinning! Så bra. Jag kanske är lite partisk, men jag kan nog hålla med om att Röntgenstrålarnas upptäckt har medicinen blivit effektivare och fler blir friskare. Men jag är lite kluven, boktryckarkonsten ligger nog också däruppe bland de främsta upptäckterna/uppfinningarna. Dock fick jag inte vara med och lära mig, och jag är inte direkt missnöjd med resultatet.

För övrigt så är det väldigt spännande att lära sig, och de saker man får se. Det är riktigt häftigt att de knappar jag trycker på och de inställningar jag gör lämnar så stora avtryck i människors liv. Men jag tror inte att någon egentligen kommer att minnas mig som gör inställningarna, den de minns är nog den som lämnar beskeden.

Någon dag kanske jag har en liten lektion i bilddiagnostik här på bloggen om någon är intresserad. Tänkte kanske beröra vanlig skelettröntgen, datortomografi, magnetresonanstomografi, ultraljud, nuklearmedicin och genomlysning. Jag tror även jag kommer att ta upp stråldoser och risker, och varför vi i personalen lämnar rummet då vi tar bilderna.

1 kommentar:

Sara sa...

Åh, skriv gärna om vad du lär dig om stråldoser och risker. Har själv försökt läsa lite om det där, speciellt efter att jag på flera håll fått höra att man ska vara restriktiv med röntgen hos tex tandläkaren, och speciellt då det handlar om barn. Man blir ju lite fundersam. Inte minst blev jag det när jag fick en massa skyddsutrustning då jag skulle hålla i en kisse som behövde röntgas en gång. Allt medan personalen flydde fältet...

Röntgen ÄR spännande, inte bara vad gäller risker såklart. Kul grej du sysslar med!