fredag 12 juli 2013

Bokblogg del 10: At home, a short history of private life

Av Bill Bryson.
Jag kom på att jag ville läsa den här efter att jag läst en av hans andra böcker, en kortfattad historik över nästan allting, eller a short history of nearly everything.
 Jag tycker om Brysons sätt att skriva, det är något väldigt trevligt med det lättsamma, ganska lättlästa och definitivt intressanta han beskriver i hans böcker. I alla fall i de två jag läst hittills.

Han har tidigare skrivit en hel del reseskildringar, och dessa ska jag garanterat leta reda på och sluka.

Så, till boken i fråga. "A short history" är gravt missvisande, boken är över 600 sidor lång, plus referenslista och register. Totalt ca 700 sidor. 700 sidor som visserligen tog en del tid att läsa, men jag njöt nästan varje sekund (vissa grafiska beskrivningar undantaget, det finns en begränsning i intresset för avfallshantering pre avloppssystem).
Boken är planerad efter och följer ritningen till en gammal prästgård i England, i vilken Bill Bryson faktiskt bor. Olika teman följer på olika rum, entrén till exempel handlar en del om hur människan började bo i samhällen, och hur skara brae på Orkney upptäcktes och nästan förstörde.

Nackdelar med boken är samtidigt den lite lättsamma tonen kring hur personer beskrivs, och hur deras personligheter och humör karaktäriseras. Det känns väldigt ovetenskapligt. Men, det är en populärvetenskaplig bok, det är inte meningen att det ska vara extremt noggrant.

All in all. 4/5.

Inga kommentarer: