måndag 29 juli 2013

Bokblogg del 13: Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd

Av Rachel Joyce.

Historiemässigt har den här boken ganska mycket gemensamt med En man som heter Ove, de handlar om äldre män som inte längre jobbar, som tvingas utanför sina invanda mönster. Men samtidigt är det två mycket olika böcker. Där Backman är rolig och underfundig, är Joyce bara en vanlig roman. Ok, men ganska intetsägande, om en man som av en slump bestämmer sig för att promenera hela vägen igenom England.

Vet knappt vad jag ska skriva om den. Den är i alla fall lättläst, så jag läste ut den på ett par dagar. Jag ångrar inte att jag läste den heller, men jag vet inte om den kommer att lämna så mycket tankespår efter sig. Kanske lite att bara lämna allt och gå iväg någonstans bara för att. Det är faktiskt ganska lockande...

En bra semesterbok kanske, den har korta kapitel, och en handling som är enkel att hänga med i. Lite förutsägbar kanske.

Men allt som allt.
3/5.

Inga kommentarer: