fredag 6 september 2013

Bokblogg del 16: Libriomancer

Magic ex Libris: Book One
Av Jim C Hines.
Detta är ännu en bok som jag fått tips om via SF Squeecast. Och jag gillar den, jag gillar den starkt!

Libriomancers. Magi som går ut på att sträcka sig in i böcker och plocka ut ett föremål från just den boken. Det finns till och med begränsningar, som att föremålet måste gå att lirka ut genom bokens format, samt att ju fler läsare en bok har desto enklare blir det för libriomancers att använda den.

Om den översätts till svenska någon gång undrar jag just om den kommer att heta bibliomantiker.

Fasen att jag inte kom på det först! Vilken awesome idé!

Bakgrundsstoryn handlar om att magi (eller idéer) kan läcka ut ur böcker. Därför måste vissa böcker låsas, så att ingen råkar sträcka sig in i en bok och få med sig the One ring till exempel. För att förhindra detta finns ett hemligt sällskap av väktare. Vår huvudkaraktär befinner sig i utkanten av den organisationen samtidigt som han arbetar på ett bibliotek i en liten stad.

Det är även rätt roligt med alla blinkningar till kända böcker, att olika arter vampyrer till exempel klassificeras efter författare. För det är mycket vampyrer i boken, redan i första kapitlet.

Det enda negativa jag kan komma på nu är egentligen bara att den tappar lite på slutet, eller så är det för att en vant sig vid det som i början känns helt makalöst bra.

4/5

Inga kommentarer: