söndag 29 december 2013

Bokblogg del 17: Curtsies and conspiracies

Del två av fyra i en serie av Gail Carriger. The Finishing School books.

Boken tar vid där den första boken slutar, någon gång under det första året, eller i ett alternativt 1850-tal. Vampyrer och varulvar förekommer flitigt, som i alla böcker av författaren. Det är samma värld som the parasoll protectorate utspelar sig i, men ca 25-30 år tidigare. Vissa bikaraktärer känns igen, och nya introduceras.

Kort sammanfattat så blir det fortsatta äventyr på en etikettskola, med lite, ska vi säga speciell inriktning. Huvudpersonen är den 15-åriga Sophronia och hennes vänner och konkurrenter. Sophronia är en ganska fantastisk 15-åring, intelligent och driven, ungefär som det brukar bli i YA.

Eftersom det är del två av fyra (och del tre inte är utgiven ännu, del fyra inte ens påbörjad) så lämnas såklart en liten cliffhanger.

Böckerna ingår i klasserna Urban fantasy och steampunk, möjligtvis någon subgenre, och riktar sig mot yngre läsare, säg tonåringar. Men jag är inte så gammal att jag inte läser med glädje. :)
Som föregångaren så hade jag önskat att dessa böcker funnits när jag var i "rätt ålder".

Så betyg då? Svårt att betygsätta en mellanbok mitt i en serie. Preliminärt 4/5.

Inga kommentarer: