lördag 24 oktober 2009

1 kBok närmar sig.

Så Dewey har kommit till Sveriges bibliotek nu. Precis när man börjat förstå och nästan behärska SAB så byter man till decimalsystemet istället. Nåja, nu vet jag i alla fall vad jag ska göra under julen.

Någon dag kanske jag lägger upp lite bilder på mitt lilla bibliotek. Det är ju något jag är ganska stolt över faktiskt, på något sätt i alla fall. Hittils har jag i alla fall lyckats packa upp alla böcker i bokhyllor samt ordna upp dem i kategorier. De skönlitterära står dessutom i bokstavsordning efter författare (eller titel om författare saknas). Den här gången har jag inte delat upp pocketböckerna för sig, utan alla böcker står med sina grannar oavsett format. Det ser faktiskt rätt trevligt ut om jag får säga det själv. Men det återstår en hel del arbete innan jag är helt nöjd med upplägget. Till exempel är jag inte helt på det klara vilka kategorier som ska stå på vilka hyllplan, eller vilken ordning de ska ha till varandra. Speciellt när det kommer till halvkategorier som passar in på två eller flera platser.

Dessutom återstår arbetet med att sortera efter författare i ovanstående kategorier. Det kommer att bli ganska jobbigt tror jag. Dels är det rätt mycket redaktörer och dels är det väldigt mycket dubbelkategorier som man måste tänka på. Som exempel så har jag en hylla Historia och en hylla Religion, men sen har jag dessutom ett par böcker religionshistoria. Lite för få för att göra en egen kategori, men det känns knepigt att bara peta in dem i någon av dessa överkategorier.

Jag kanske ger mig och låter faktalitteraturen stå som den gör. Vissa ämnen får jag väl helt enkelt låta ha väldigt få böcker och andra väldigt många. Eller så får jag hitta på egna kategorier som kan passa mitt bibliotek. Det kanske blir enklast så.

"Övrigt" kan den få heta.

4 kommentarer:

Frida sa...

Dewey är inte så svårt som det ser ut, alla klassifeseringssystem är i grunden lika. Jag kan lära dig det du behöver veta i jul. (Sen kommer det ta år innan allt är omklassificerat och än så länge är det bara universitetsbiblioteken som har sagt att de ska ändra till Dewey).

Korpen sa...

Vilken tur ^^

Fast å andra sidan så är det ju mest på universitetsbiblioteken jag är och ränner om jag besöker ett bibliotek.

Om jag skyndar på lite så kanske mitt bibliotek blir ett av de första privatbiblioteken med decimalsystemet. :-)

Frida sa...

Det finns nog sådana redan. :D Luleå tekniska universiets, kths och kanske chalmers bibliotek använder redan Dewey.

Korpen sa...

men.. men... fan.

;-)