söndag 23 januari 2011

Jakten på den Perfekta Datorn

Istället för att komma hem med en perfekt skolväska så "råkade" jag gå förbi dator-avdelningen på den stora elektronikkedjan..

Jakten fortsätter

Efter att ha blivit påmind om att jag behöver uppgradera datorparken hemme (vi har 4 fungerade och en trasig dator hemma) så inser jag att den perfekta datorn inte heller är så lätt att hitta.

Hej sponsorer, jag kan tänka mig testa alla möjliga olika datorer, både PC och Mac om ni skickar några exemplar till mig, Jag lovar att testa grundligt!

Det jag känner att jag behöver är inget som ryms i en enda dator egentligen, ens om man går upp på de Riktigt Dyra Datorerna (RDD).

  • Dels vill jag ha en bra speldator, en som kan tänkas hålla några år prestandamässigt (min nuvarande spelburk har jag haft i ca 5 år hittils, men det börjar kännas att den har några år på nacken trots de årliga omformateringarna). (Grafikkort, ram, dualcore/quadcore)
  • Dels vill jag ha en bra arbetsdator till kommande uppsatsskrivande. (Windows 7 el motsvarande)
  • Dels vill jag ha en bärbar dator som är bättre än min nuvarande netbook (minst 11 tums skärm, men kanske inte 17).
  • Dels vill jag ha en Lätt bärbar sak (om den väger mer än 2 kg så kommer jag inte att orka ta den med mig)

De alternativ jag tittat på faller alltid på vikten. Det verkar inte vara kompatibla krav jag ställer. Prestandamässiga gralen är en Alienware (RDD) laptop, men den väger 5 kg (är det ens en laptop då?) dessutom kostar den närmare 50kkr.

De riktiga lättviktarna å andra sidan har för dålig prestanda eller är lika små som den netbook jag redan har. Den enda som passar in på vikt-kravet är egentligen en Macbook Air också det en RDD, fast inte lika dyr som alienware... Faktiskt nästan billig i jämförelse.

Ergo: Jag behöver en ny spelburk och en Macbook Air.
Ergo: Dyrt. Oavsett hur det modelleras.

Eller har jag missat en bra, lätt, stabil och billig laptop någonstans? Gärna med medföljande bra väska.

Inga kommentarer: