torsdag 7 februari 2013

Bokblogg del 1: The Parasol Protectorate 1-5

I år tror jag det får bli en bokblogg. Jag har återfunnit läslusten och hunnit igenom en del sedan i somras, men för att inte dräpa mig så kanske jag nöjer mig med årets böcker.

Först ut är sommarens läsgodis, som jag läste om igen under julhelgen när jag låg sjuk.
Soulless, Changeless, Blameless, Heartless och Timeless skrivna av Gail Carriger. Blev tipsad av en vän att dessa nog kunde passa mig och Oh my vad snabbt de slukades!

Småroliga, underhållande och steampunk, med varulvar och vampyrer, vad mer kan en begära? Lättlästa även på engelska, med en känsla av Jane Austen fast senare 1800-tal. Bläckfiskar i brons, luftskepp och omöjliga uppfinnigar, i en värld av uppförande, skandaler och päls. Jag upplevde böckerna som riktiga godisbitar, lätta att sluka och de lämnade en känsla av att jag ville läsa mer mer mer.

Gail Carriger har i dagarna släppt en YA* bok, Etiqette & Espionage som utspelar sig i samma värld, men ett 20-tal år tidigare och med yngre huvudperson. Ska läsa så fort jag får tag i den och jag har tid att läsa den.

4/5

YA, young adult, en genre som riktar sig till yngre vuxna eller äldre barn, typexempel är väl Twilight eller Cirkeln

Inga kommentarer: