söndag 24 februari 2013

Bokblogg del 6: Etiquette & Espionage

Finishing School Book the First av Gail Carriger, som även skrev om Parasol Protactorate.

Den kom, jag läste, den tog slut. Alldeles för snabbt.

Någon blurb har beskrivit den som en bok i stil med Harry Potter, och det är en riktigt bra analogi, om Harry hade varit en 14 årig tjej... i krinolin... på ett luftskepp... utan magi. Men annars så finns det både varulvar och vampyrer, mysterier som ska lösas, vänskaper som ska begynnas och ett husdjur att gömma undan.

Skriven för unga vuxna (eller ungdomar som vi nog säger här) så har boken definitivt vissa av dragen som ungdomsböcker ofta dras med, som huvudpersoner som är lite för bra för att vara verkliga, något att aspirera mot, en förebild i sin egensinnighet och sin förmåga att lita på sin förmåga.

Jag tror att dessa böcker (detta är del ett i en serie, där del två planeras att ges ut i november) är något jag kommer att trycka i händerna på alla nytonåringar jag får tag på, jag har en förhoppning om att de kan sticka ut tillräckligt bland mängden ungdomsböcker för att inte falla i glömska bakom Harry Potter eller Twilight. Jag hade definitivt velat läsa den (dem) när jag var i tonåren, om de hade funnits då, tyvärr är ju Steampunk-genren ganska ny (dock på uppgående) så det fanns helt enkelt inte detta när jag var i precis rätt ålder.

5/5

Inga kommentarer: