söndag 10 februari 2013

Bokblogg del 2: Ond kemi

Efter att ha lyssnat på en av förra årets sommarpratare Ulf Ellervik (professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet), samt på annat sätt (via en podcast) ha blivit tipsad om hans bok Ond kemi, berättelser om människor, mord och molekyler, önskade jag mig den i julklapp och läste den relativt snabbt därpå. En intressant bok, med mycket makabra detaljer och en hel del överraskningar, eller vad sägs om ett sillrecept mitt i kapitlet om förruttnelseprocesser?

På grund av sitt ämne kanske det inte var helt genomtänkt av mig att ha boken på sängbordet, den var inte helt lämplig som nattlektyr kanske. Inte bara för att den är rätt makaber, utan mest för att kemi och formler visar sig ha märkliga effekter på de efterföljande drömmarna. Men nog har jag lärt mig något av att ha läst den. Definitivt något för kurslitteratursmakare att fundera kring, Hur kan man lura folk till att lära sig kemi, och ha roligt samtidigt?

På det stora hela är det en bra bok, vinnare av Pi-priset 2010, från kungliga vetenskapsakademien.


3/5

Inga kommentarer: