söndag 10 februari 2013

Bokblogg del 4: the annotated Persuasion

Det handlar alltså om Jane Austens sista färdigställda roman Övertalning, fast med kommentarer och fotnoter. Det var en rik upplevelse att läsa om historian men med den pålagda dimensionen som förklaringar av beteenden och föremål innebär för sammanhanget.

Övertalning har länge varit en favorit, kort och koncist berättande om Anne Elliot, och hennes till synes hopplösa tillvaro med en allt för fåfäng far och äldre syster. Då kommentarerna innehåller många referenser till senare skeden i boken så bör denna utgåva inte vara det första mötet med berättelsen. Egentligen ska man nog inte läsa fördjupade varianter av berättelser förrän man läst igenom originalet minst en gång. Jag har tidigare läst Pride and Prejudice med kommentarer i samma serie, och det var en fröjd. Men när jag försökte läsa Emma fastnade jag ganska tidigt, förmodligen på grund av att jag inte har samma kännedom om historien som jag har om resten av Austens arbeten (undantaget Northanger Abbey som jag inte alls läst ännu).

Så sammanfattningsvis: Klart läsvärt, men inget för nybörjare.

5/5

Inga kommentarer: