torsdag 23 april 2009

Dagens expriment (morotsjuicefocaccia)

Det hela började med att jag hade vänner på besök häromdagen, vi åt middag tillsammans men glömde att använda alla ingridienser. Mina vänner hade dessutom med sig en flaska morotsjuice som inte direkt var drickbar, inget fel på den egentligen men morotsjuice är inte gott.

Så min hjärna började spåna i hur man skulle kunna använda denna hela liter morotsjuice så den inte går till spillo. kycklingsoppa? morotskaka? Bröd! Jag hade en plan på att göra morotsbröd efter eget huvud, med rivna morötter och solrosfrön i, men det försvann någonstans på vägen.

Jag hittade ett recept på focaccia på baksidan av en påse torrjäst, Perfekt! Det hädar jag!
Så.. 17 dl vetemjöl special blev 12 dl vetemjöl + 5 dl rågsikt och en tsk bakpulver. 1 liter vatten blev en liter morotsjuice. Istället för att ploppa i oliver i degen fick det bli fetaosttärningar (den missade ingridiensen från middagen). Dessutom tillsatte jag lite torkad oregano och torkad vitlök. Olivoljan som ingick i orginalet fick bli rapsolja, sen hade jag hädat färdigt.

Så receptet:
12 dl vetemjöl
5 dl rågsikt
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 påse torrjäst
ca 2 tsk torkad oregano
ca 1 tsk torkad vitlök (osäker på mängd, jag höftade bara)

1 liter morotsjuice
0,5 dl rapsolja

Blanda det torra för sig
värm upp juice och olja till ca 40 grader (inte 37 som man har till färsk jäst)

rör ihop till en lös men slät deg

häll ut i en smord långpanna (jag använde bakplåtspapper + lite olja på)

jäs i ca 30 minuter

tärna upp fetaost och slå på ugnen på 175 grader

tryck ner fetaosttärningarna i degen, grädda i mitten av ugnen i ca 35 minuter.
Om man vill så kan man ju följa orginalreceptet och pensla degen med lite vatten och olja samt strö över flingsalt... det glömde jag bort.

Nu står i alla fall brödet på svalning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmm lät himmla gott, spar ett hörn så kanske vi kan få provsmaka det på lördag till eventuell grillning ;)

/Thomas