måndag 27 april 2009

Vad var det jag sa?!

Jag som just börjat komma över min grisfobi så dyker svininfluensan upp. Jahapp.. det är helt enkelt inte meningen att jag ska få bli en person som tycker om grisar. Alls. Griskultingarna som började bli så söta... nu är de slemmiga små monster igen.

Jag tror i och för sig inte att grisarna saknar mig, men (och ursäkta språket) vad fan är det för jävla tajming egentligen!?

Småparanoid som jag är så lär jag nu börja bunkra upp med mat åt bebis och blöjor och färskvatten så vi klarar en isolering i några veckor. Jag har en vattendunk på 10 liter, sedan har vi en massa pantflaskor som man kan fylla med färskvatten och ha i frysen, Pasta håller sig rätt länge, men det kräver ju kokvatten, Potatis blir nog bättre, så kan man använda vattnet till något annat samtidigt. Ägg håller länge i kyla, men faktiskt ganska länge i rumstemperatur också (när ett ägg blir dåligt så luktar det lite... illa), Krossade tomater kan man bunkra upp med. Får skaffa en kylbox också, om elen av någon anledning skulle gå när det är som varmast. Egentligen hade jag velat ha en frysbox och ett eget litet elverk, typ etanoldrivet. Då kan man klara sig rätt länge. Bör nog skaffa lite mer toapapper också.

Tangiakök har jag ett, dessutom en extra flaska sprit att elda med, så kokmöjligheter finns oavsett elstatus. (inte för att jag kan se riktigt hur elen eller vattnet går för en influensas skull.. men men..)

Näsdukar, alvedon, näsdroppar, eventuellt tamiflu kan man behöva skaffa.. När man har en liten bebis hemma så vill jag helst inte ta några risker.. men men, får se vad man behöver göra när den tiden kommer.

Allra helst hade jag bosatt mig i en ödslig stuga mitt inne i skogen någonstans (myggmedel höll jag på att glömma) tills hela influensagrejjen blåst över.

Undrar om man kan ta ut sparpengarna i 10-kronor.. de går ju att desinficera ordentligt med tvål, vatten och sprit. eventuellt även kokning eller bränning. Dessutom behöver man inte ha med sig så förskräckligt många om man bara handlar det nödvändligaste...

Damn it, jag som började bli normal... (Jag borde nog se lite mindre katastroffilmer...)



och för övrigt anser jag att grisen bör utrotas.

Inga kommentarer: