onsdag 11 mars 2009

Det var en gång en liten liten dator...

Jag drömmer om en ny dator. Inte för att jag egentligen behöver en, utan för att jag Vill Ha En. Objektet jag dreglar över är en ASUS eee 901 med linux. Jag ser den framför mig på föreläsningar i skolan och som en leksak jag mer eller mindre alltid har med mig. Den väger ungefär ett kilo och verkar väldigt praktisk. Den finns dessutom på rea just nu, så man får den för ynka 3000 kr.

Om jag bara kunde hitta vissa böcker i till exempel PDF-format så skulle jag ju kunna läsa böcker på den lilla lilla datorn, surfa, skriva arbeten (i open office) och lyssna på musik (via mina flashminnen). tyvärr är den lite för liten i minnet för att kunna spela World of Warcraft, men man kan väl inte få allt här i världen.

Men hur motiverar man ett sånt köp? det är ju egentligen ett ganska onödigt införskaffande då vi har tre fullt fungerande datorer hemma, varav en är en laptop. i och för sig en ganska tung laptop, men i alla fall. Dessutom behöver jag nog nya glasögon och jag kan inte köpa både och. Tyvärr. Men det är ändå grymt lockande.

Det kommer nog att sluta med att jag köper datorn, men inte nu utan till hösten kanske.

Inga kommentarer: