måndag 9 mars 2009

Fem myror bör dra fler än fyra strån till stacken

Så har lilla A äntligen somnat för natten (hoppas jag) lyckligt ovetande om vad som kommer att ske under morgondagen. A ska nämligen få sin första vaccination. Jag hoppas att det kommer att gå hyfsat smärtfritt, men för att lägga oddsen på hennes sida så ska hon dels få Alvedon i förebyggande syfte och dessutom två små klickar Emlasalva (bedövning) på båda låren. Det gäller bara att lägga på det i tid, för salvan får bara ligga på i en timma innan vaccinationen enligt bipacksedeln. Jag är i alla fall glad att jag läst om att man KAN och FÅR använda bedövning vid vaccinationer, lilla A är ju bara tre månader, och det gör ont i hjärtat att orsaka henne smärta i onödan (när det nu finns bedövning).

Däremot har jag ingen som helst förståelse för de föräldrar som väljer bort vaccination för sina barn. I mina ögon är de rent utsagt idioter, både när det gäller sina egna barn och när det gäller samhället i stort. De sjukdomar man vaccinerar mot är inte roliga att få (även om sannolikheten är ganska låg för tillfället) och ger ofta långtgående konsekvenser. För några år sedan var det tal om att man trodde sig kunna koppla autism med vacciationer, men dessa teorier har helt motbevisats i dagens läge. Det handlade om ett skenbart sammanhang, tidpunkten för Autismdiagnosen råkade sammanfalla med tidpunkten för vaccinationen, när man prövade den tesen hade det dock inget samband. (frågetecken finns dock kvar kring de amerikanska vaccinen som innehåller en relativt hög halt kvicksilver, vilket inte de Svenska vaccinen gör)

Mässling kan bland annat orsaka hjärnhinneinflammation, vilket kan vara en dödlig sjukdom eller i alla fall orsaka hjärnskador. Dessutom smittar mässlig väldigt lätt och redan sjuka människor riskerar att dö redan av mässligen. Röda hund är en sjukdom som är starkt fostermissbildande. Så alla gravida kvinnor testas för antikroppar mot denna sjukdom och om det saknas antikroppar eller det är för lågt antal (sämre immunitet) så får kvinnan restriktioner som innebär att hon inte ska ha kontakt med febriga och prickiga människor. Påssjuka kan orsaka testikelinflammation hos pojkar och män, vilken i sig kan leda till sterilitet senare i livet.

Sen vaccinerar man ju även mot kikhosta, vad den har för konsekvenser är jag inte helt insatt i just nu (dumt nog, eftersom det är en av sprutorna A ska få imorgon) men jag minns kompisar som mådde riktigt dåligt när de fick kikhosta (jag klarade mig dock).

I allmänhet räknar man med att 90-95 % av befolkningen måste vaccineras för att hindra en epidemisk smittspridning, så ju fler som drar det strået till stacken desto bättre för alla. det är ju så man utrotade smittkoppor och det är så man försöker utrota Polio, dock går det sämre med polio för det är vidskepliga och/eller outbildade människor som motsatt sig allmänna vaccinationsprogram och det har medfört epidemier i sydostasien och i Afrika.

Imorgon gör i alla fall vår lilla familj vad vi kan för att skydda oss själva och vår omgivning.

1 kommentar:

Sara sa...

Oj, jag måste nog erkänna att jag inte helt håller med dig. Troligen skulle jag också vaccinera mina ev barn, men jag tycker nog att det är vettigt att som grundinställning vara svagt skeptisk till alla "måsten" som läggs på en som förälder, inte minst vad gäller mediciner. Som liten åt jag penicillin jätteofta eftersom man inte sällan behandlade alla barn i min jättesyskonskara samtidigt i "förebyggande syfte" om en av oss blev sjuk. Nu förekommer inte det längre (hoppas jag) då man sett vad ett överanvändande av sådana läkemedel har skapat för multiresistans, men fortfarande skrivs alldeles för mycket ut alldeles för enkelt. Människor fixar inte att vara sjuka utan läkemedel. Bara att kolla på överanvändningen av alvedon, tex.
Vad gäller barnvaccinen så håller jag med delvis om att de är nödvändiga, men kanske inte på alla. Jag har själv överlevt både röda hund och påssjuka som barn och kikhosta är som jag minns det inte heller något dödligt. Däremot kan det ju vara mer än vettigt att vaccinera riskgrupper. Problemet idag är väl snarare att du får allt eller inget då vaccinen kommer i cocktails.
Självklart ska vi akta oss för epidemier av sjukdomar som kan ha otäcka konsekvenser, men att börja söka vaccin för allt känns inte heller bra. Vi vet ju idag att sjukdomar ofta då tar andra vägar. Idag vaccinerar vi mot influensa, och då inte bara riskgrupper (som man nog också kan diskutera delvis) utan även vårdpersonal etc och det måste man ju bara fundera över varför? Att det sen visade sig ha dålig effekt i år är inte heller förvånande.
Se där ett inlägg efter inlägget =)