fredag 13 mars 2009

"jag lånar hellre ut min hund, den hittar i alla fall hem igen"

Fredagen den trettonde (igen). Hittils har jag haft en rätt bra dag. Jag organiserade om i bokhyllorna, så nu står kurlitteraturen efter program och inte helt slumpartat. Så det är ett fint hyllplan från geovetartiden, två hyllplan från lärarprogrammet och ett hyllplan från sjuksköterska. Tilläggas bör kanske att vi är två som har samlat ihop alla böcker, så det är inte bara jag. Dock känner jag att det är en väldigt stor summa pengar vi har i bokhyllan, speciellt eftersom kurlitteratur inte finns i pocket speciellt ofta. Men samtidigt är det trevligt att ha kvar böckerna att bläddra i om det är något man funderar över. Dessutom är de bra att ha kvar om någon man känner har planer på att läsa något av ovanstående. Vi har kvalificerad litteratur i biologi, ekologi, didaktik, geovetenskap, historia, religion och vårdvetenskap. Dessutom har jag ofta lagt pengar på annan litteratur än den jag varit "tvungen" att köpa för skolans skull, så jag har även läroböcker i japanska, latin och astronomi (det kunde vart värre, jag var sugen på arkeologi också) ståendes i hyllan. Dessutom har vi tio hyllplan skönlitteratur + populärvetenskapliga böcker.

Får jag lite att göra någon dag så kommer jag nog att sortera alla böcker i bokstavsordning efter författare också, just nu har jag bara den ordningen bland de skönlitterära böckerna.

Någon dag ska jag ta mig för att katalogisera klart alla böcker och räkna dem, jag vet att det är fler än 500, jag tippar på 570 men jag är inte helt säker på hur många böcker vi har. Jag har dock Full koll på vilka jag har lånat ut till folk, Good Omens har min kompis K lånat, hon lånade även Arvet efter Arn. Goda Omen har T och L någonstans, (japp, samma bok, olika språk). E har lånat en bok jag inte på rak arm kommer på vad den heter, jag har inte läst den än, det var en GG Kay i alla fall, en blå bok med en båt på fram sidan om jag minns rätt. Sen har jag inte en susning om vilka böcker J har på utlåning.

Målet är i alla fall 1000 böcker, undar om det blir en ny enhet? En kilobok? Ett kilobok? 1 kbok?.

Nej jag är inte ett dugg sugen på att flytta igen. Sist gick det åtta stora flyttkartonger bara till böckerna...

1 kommentar:

Anonym sa...

Goda Omen står uppe på en hylla i klädkammaren utom räckhåll får dom små barnfingrarna, men den skall ni få tillbaka nästa gång vi träffas.

/thomas