tisdag 3 mars 2009

Spagetti med Ketchup

Ja då var man tillbaka vid tangentbordet igen.

Idag har jag funderat lite kring hemkunskap och brist på hemkunskap. Jag såg Jamie Olivers Matrevolution häromdagen och började fundera. Hur många länder är det som har ämnet Hemkunskap i skolan? det kan inte vara så många va? Storbrittanien har det uppenarligen inte då många av deltagarna knappt visste hur man kokar vatten. Inte konstigt att den nationen är världens fetaste. Dessutom har jag en teori om att det patriarkala systemet som många (om inte alla) länder lever efter inte direkt gynnar att ett ämne som hemkunskap lärs ut i skolan.

Har man hemmafruar eller tjänstefolk så behöver man ju inte kunna laga mat åt sig själv, det tar ju någon annan hand om åt en. Detta borde förklara varför det inte heller lärs ut hemkunskap i USA, som är något av det mest konservativa västland jag har någon som helst koll på.

Eventuella läsare får gärna berätta hur det står till med länder ni har koll på, jämställdhet vs hemkunskap?

Jag börjar även tro att ämnet hemkunskap i skolan, för ALLA elever gör att alla kan det basiska med matlagning, tvättning och städning. Det gör att behovet av en mamma eller hemmafru drastiskt minskar, för man kan klara sig ändå. Detta gör att kvinnorna inte Måste stanna hemma och ta hand om familjen, för familjen kan ta hand om sig själv i dagsläget.

och så slutligen kommer jag till frågan, Vad är hönan och vad är ägget? (eftersom alla vet att ägget kom först) Jag gissar att det hela började med Kvinnlig rösträtt.

Inga kommentarer: