söndag 22 mars 2009

It's a cruel, cruel World (of Warcraft)

Då var det dags att avslöja en av mina laster. Jag spelar World of Warcraft. Jag är inte ensam om det. Det finns många miljoner spelare världen runt. Senaste siffran jag såg låg på 11 miljoner spelare... det är fler spelare än om hela Sverige skulle spela.

Idag fick jag i alla fall vara med i en sk. raid, vilket är när en större grupp spelare går samman för att hjälpas åt att ta ihjäl en (eller flera) mycket farliga monster. Tricket för att få en bra raidgrupp är att den ska vara bra balanserad, varje klassgrupp ska finnas representerad och vara tillräckligt kraftig för att göra sitt jobb. Jag spelar Mage, en magiker, en "ranged dps". Dps står för damage per second, skada per sekund, det är altså vad jag gör. Skada.

Övriga grupper som ska finnas är MT (main tank), OT (off tank), melee dps och healers. En main tanks uppgift är att "tanka" ett monster, att stå längst fram och ta emot stryk. Där är tricket att man ska fortsätta ta stryk oavsett vad resten av gruppen gör.

En offtanks uppgift är att ta hand om de monster som inte maintanken klarar av, till exempel om de är för många.

Melee dps står alldeles intill maintanken (eller offtanken) och gör skada med svärd, yxa eller stridshammare. Om man inte är en druid, då använder man klorna eftersom man antingen är björn eller katt.

Ranged dps (gruppen jag tillhör) ska stå så långt ifrån monstret som möjligt och skicka iväg trollformler som gör skada, och akta sig för att ta "aggro". Tar man aggro får tanken problem att hålla kvar monstret och går på mig istället, då dör jag.

Sist men inte minst är healers, helarna, läkarna, de som gör att alla förhoppningsvis överlever. Dessa ska balansera ut den läkning de kan skicka på alla i gruppen så att så mycket skada som möjligt överlever längre än monstret. Hur man gör är lite individuellt, vissa är bättre än andra.

För att sammanfatta Raiden jag var med på. Naxxramas 10-manna, vi wipeade (wipe innebär att alla dör) två gånger totalt. Jag är riktigt nöjd, det var inte ens på sista bossen, han tog vi på första försöket. Nästa vecka ska jag försöka vara med på 25-manna, det ska bli riktigt spännande! då är det altså 25 personer som måste göra sitt jobb perfekt. Det ska bli intressant att se vilken "laguppställning" man använder för en sådan raid. Men innan dess så måste jag fixa lite uppgraderingar till rustningen, lite enchantments och eventuellt lite gems. Det kommer att bli en dyr vecka tror jag. I alla fall för låtsasbörsen.

Om någon önskar så kan jag skriva mer om WoW, men för den som inte spelar så blir det nog ganska tråkig läsning... inte för att jag skriver för läsarens skull egentligen.. jaja, vi får se helt enkelt. Tids nog lär det dyka upp mer om WoW... det är ju liksom det jag sysslar med när lilla A sover.

1 kommentar:

Anonym sa...

Alltid kul att få läsa lite om wow nu då man själv inte spelar, so keep it up

/Lightsbane