tisdag 17 mars 2009

vatikanen, blommor och bin

Jag fick en teori om varför vatikanen är så kategoriskt anti preventivmedel. Jag tror att det beror på att de som jobbar i och för vatikanen har levt i celibat hela livet och därmed inte kan förtså att "vanligt folk" har ett behov av sitt sexualliv. Det är så svårt att sätta sig in i en annan människas liv och leverne, så för en som aldrig haft sex måste det vara väldigt lätt att förespråka avhållsamhet om man inte vill ha barn (eller få AIDS).

Tyvärr är det inte bara en inställning. Det är ett ställningstagande som innebär att miljontals människor världen över (främst i afrika) inte får information att kondomer skyddar mot smitta. För många av de som smittas, smittas av sin make. Kvinnorna som inte ens får en chans att gå i skolan, lära sig läsa och därmed få tillgång till information, gifter sig tidigt och förväntas vara trogna och undergivna, kanske till och med underlägsna, sina män. Dessa kvinnor har inte en chans att värja sig mot HIV (humant immunbristvirus) och Aids (aquired immuno deficiency syndrome)... och de överför viruset till sina barn.
Männen har däremot inga som helst krav på sig, bara de försörjer sin familj ekonomiskt.

Så jag är inte lite förbannad på hur människor dikterar andras livsvillkor utan att sätta sig in i deras vardag, deras verklighet och deras bekymmer. Men vad kan JAG göra åt saken? Hur bär man sig åt? Hur skulle jag kunna påverka en afrikansk kvinnas vardag härifrån? Hur kan jag göra det utan att försätta min egen familj i en sämre sits (för så egoistisk är jag faktiskt)?

Hur kan vatikanen (eller andra religiösa samfund) ta sig rätten att förvägra en människa rätten till sin egen kropp? Var i bibeln står det att en kvinna ska underkasta sig mannen med risk för sitt eget och sina barns liv? VAR?!

Så Tack för att jag fick lära mig läsa.
Tack för att jag bor där jag gör.
Tack för att jag inte är underlägsen någon man (förutom i armbrytning, det måste jag erkänna).
Tack för att jag själv får välja om jag vill föda barn. Överhuvudtaget.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bergspredikan om jag inte missminne mig (jag läste bergspredikan och bestämde mig för att jag inte vill tillbe den mannen) men det var typ 13 år sedan jag läste bergspredikan... men tro mig nånstan i den där boken står det...