fredag 10 juli 2009

Ångest- ett överanvänt ord

Jag liksom många med mig har börjat använda ordet ångest om allt som inte är jättebra och rosa fluff. Jag började fundera på det häromdagen när en nära vän påpekade att Ångest (med stort Å) är något i en helt egen liga. Vanliga människor får inte ångest av att mjölken är slut. Vanliga människor får inte ångest av att det regnar ute. Vissa kanske får ångest av detta, men inte alla som använder uttrycket.

Ska vi ta oss i kragen och sluta överanvända ord vars egentliga betydelse är något helt annat?
Jag börjar: Att flytta är inte Ångestframkallande, det är ett irritationsmoment.

Andra exempel på överanvända ord är till exempel:
Rasa (i meningen bli rasande, jättearg)
Chock (i meningen överaskad/överaskning)

Istället kan vi väl följa denna uppmaning och adoptera ett ord, tänk vilket rikt och varierat språk vi kan få om vi inte avlivar gamla menigsfulla ord.

Dagens presenttips: Etymologisk ordbok. Jag vill veta var orden kommer ifrån.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ångest är absolut ett överanvänt ord. När gemene man pratar om ångest menar de inte den där ångesten som får en ett känna sig helt panikslagen, eller den där ångesten som gör att det känns som om man inte kan andas, eller den där ångesten som får en att gråta i förtvivlan. När man har haft den sortens ångest känns gemene mans ångest som en lyx. :)

Korpen sa...

Exakt och Precis vad jag menar! Jag mår inte bra när jag tvingas ringa någon, men jag skulle (numera) inte kalla det för ångest. Visst jag får hjärtklappning, men inte kallsvett och panik.

Eller så kanske man kan göra skillnad på Ångest och ångest?

Ångest Light?

svårt ämne.

Chanto sa...

sv: ja jag tror nog det... Thomas såg inte hellre felet fast han läste det.. hehe...