måndag 20 juli 2009

och priset för cementerade könsroller går till:

Young mother of the year-award.

Jag såg dokumentären på svt2 igår. Kanalplatsen är jag inte förvånad över, jag har noterat att svt2 har visat det mesta i religiösa pseudodokumentärer det senaste året.

Tänk dig ett pris. Ett pris som delas ut av en grupp kvinnor som frågar "Vår Herre" om hjälp vid valet av vinnare. För inte kan väl en vanlig människa välja något så viktigt som vem som är årets bästa mamma?

Tänk dig att för att få delta i tävligen överhuvudtaget så måste du:
-Vara lagligt gift (med en man),
-aktiv medlem i en religiös organisation ( underförstått kristen)
-och förståss vara hemmamamma.

Yrkesarbetar man, eller råkar man vara ensamstående så kan man uppenbarligen inte vara en bra mamma.

Vinnaren förutsätts representera alla de värderingar som organisationen står för under ett år. Vad dessa värderingar är var lite luddigt presenterat, men som jag förstod det så handlar det om att försaka sig själv för att främja sina barn, gud och sin man (i nämnd ordning). Helt enkelt, för att vara en representabel ung mamma så ska du helst av allt ha haft en karriär som du lagt på hyllan, minst två barn, en man som arbetar mer än heltid för att försörja familjen och som knappt har tid att träffa sina barn, dessutom ska du tacka gud i minst varannan mening. För det är inte du som gör dina val, det är Gud som styr och som leder vägen.

Det jag dock funderar över är vad som räknas som "young mother", de flesta deltagare var i alla fall 35-40 år (eller så såg de äldre ut än de var)

Jag har svårt att se denna tävling slå i sekulära Sverige.

Tack och lov.

Inga kommentarer: