måndag 13 juli 2009

Jag tror jag kan vara en nörd, är du?

...

Betänk ordet Nörd.
...

Vilka tankar får du när du läser det ordet?

Är det positivt eller negativt?

Identifierar du dig med de tankarna?
...

För mig är en nörd en person som har ett intresse som denne kan lite för mycket om, i alla fall i jämförelse med genomsnittsmänniskan.

Vad intresset sedan är spelar mindre roll, det är fördjupningen i något till synes meningslöst som ger nördstatus. Dock så är det nördigare ju djupare kunskaper man besitter. Praktexemplet är ju förståss karaktären Sheldon Cooper i The big bang theory, även om denne snarast skulle klassas till autism-spektrat.

Sedan finns det ju klassiska ämnen som Musik, Film, Litteratur, Naturfenomen, Djur etc. Det är inte heller alla nördar som gillar Star Trek, Fantasy eller liknande (även om det kanske är i majoritet, speciellt bland dem som faktiskt kallar sig själva för nördar).

Dock är jag lite osäker på om man kan kalla sig nörd om man har flera specialområden, speciellt om dessa inte är direkt kopplade till varandra. Då börjar man lämna nörd-området och vandra in mot allmänbildning istället. Allmänbildning är inte nördigt, det är bara bra.

Jag har en teori. Jag tror att det bor en nörd i oss alla, det handlar bara om att plocka fram den.

...

Så vilket är ditt specialämne?
Vad kan du lite för mycket om?

Mitt är nog Terry Pratchetts Discworld-böcker. Sen har jag ju några fler intresseområden, men jag är inte lika passionerad över dessa. (Dessa inkluderar boken som medie, annan fantasylitteratur, viss sciencefiction, medeltidshistoria, rollspel, viss anatomi och fysiologi, graviditeter, en gnutta datorer och en del datorspel).

Jag tror jag skulle kunna klassas som en nörd. I alla fall enligt vissa definitioner. Får jag sällskap?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle säga att jag är nörd, och stolt över det men jag blev lite fundersam av att du tyckte att man inte får kunna för mycket om många områden. Jag vet inte om jag håller med om det... Men som du vet så har jag snöat in på Wales/walesiska, Kung Arthur och medeltiden i allmänhet, Monty Python och Howls moving castle (förutsatt att man kan snöa in på den boken men efter mins 14 genomläsningar så tycker jag att den borde få kvala in.). Sen tycker jag det verkar som om du kan allt som har att göra med graviditeter så jag skulle inte säga att du bara kan lite... /F