torsdag 9 juli 2009

Flytt-och-städ-algoritmen

Jag pratade med min vän E för ett par veckor sedan, om att det kunde vara roligt att beskriva städande och rensande som en algoritm eller kanske som ett flödesschema. Resultatet dök upp idag. Min vän E har alldeles uppenbarligen haft för lite att göra.

variable rum[]; //array med alla rum/ delar av rum som ska städas
variable saker[]; //array med saker


for (n=1: sizeof(rum)){ //Gå igenom alla rum ett i taget.
saker = töm_rum_på_saker(rum[n]); //Töm rum n på saker
städa_rum(rum[n]); //Städa rum n
placera_ut_möbler(rum[n]); //möblera rum n

for (m=1:sizeof(saker)){ //gå igenom alla saker från rum n
if(andvänds_senast(saker[m]) < 1 år kommer_att_andvändas_inom(saker[m]) < 1 år){
placera_ut(saker[m]); //behåll framme allt som andvänts/kommer att andvändas innom ett år
}
else if(kommer_att_sakna(saker[m])==true){
packa_ner(saker[m]); //packa ned det som kommer att saknas
}
else if(monetärt_värde(saker[m])==true){
sälj(saker[m]); //sälj det som kan säljas
}
else if(kan_skänkas(saker[m])==true){
skänk(saker[m]); //ge bort de någon annan kan vela ha
}
else{
släng(saker[m]); //släng resten
}
}
}


Nu är jag inte någon fena på programmering, men jag kan i alla fall förstå denna algoritm. Nu återstår bara att köra den.

Tack E!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var så lite så!

Hoppas också att den är förståelig för andra ickeprogramerare (det är bara att fråga om det är något som är oklart).

Tycker mest det bara känns trevligt att äntligen skriva ner något jag har gåt och funderat på ett tag. Omvaxlande mot att bara glöma bort det.

Och ja. Det är faktiskt såhär min hjärna fungerar. Fast det kanske inte kommer som någon stor överaskning för er som känner mig.

Nästa utmaning (vilket är den stora utmaningen) är ju då att lickas följa den...

/E

Anonym sa...

hahaha du är Sheldon! /F

Korpen sa...

Vem? Jag? Det var ju E som konstruerade den, så då borde ju E vara sheldon.

Ärligt talat tror jag inte att vi kommer upp i sheldon-class-nördighet ens om vi lägger ihop alla våra skills...

fan.. jag borde ha lagt till en /execute i slutet... man måste ju köra algoritmen också, annars är det ju bara tecken i rader med roliga symboler.

Anonym sa...

Men var gjorde E av main? Utan main händer nada.

Korpen sa...

AHA! så det är Därför inget vettigt händer! ^^