tisdag 7 juli 2009

Rens, rensare, rensat och mindre saker blev det

Idag har jag varit duktig. Jag har rensat och sorterat A:s urvuxna kläder och sorterat in allt i markerade påsar. Jag har märkt upp påsarna med vad det är och i vilken storlek, ytterkläder och mössor för sig och tröjor och byxor för sig. Nu är bara frågan vad jag ska göra av alla kläderna. Jag känner inte för att vare sig sälja dem eller ge bort dem, men samtidigt så tar de upp en massa plats vi inte har. Egentligen har jag väl tänkt spara kläderna till ett framtida syskon, men ett syskon ligger så långt fram i tiden (om det alls blir något) att jag tvekar lite. Samtidigt vet jag inte om jag kan förmå mig att sälja/slänga/donera kläderna. Oavsett vilket så tänker jag inte göra mig av med kläderna den här veckan.

Jag har ju redan nämnt att vi har rensat garderober. Det blev verkligen en lättare stämning i rummet med ett par säckar kläder mindre än innan. När man har en massa kläder man inte kan eller vill använda längre så är de bara ivägen och dessutom så gnager de på ens sinnesro någonstans i utkanten av medvetandet. Därför känns det bra att ha gjort sig av med alla plagg som bara låg och skräpade (bokstavligt talat).

Efter att allt detta nu är gjort så är det dags att gå igenom alla gamla lådor och skåp i jakt på tidningar och magasin som passerat sitt bäst-före-datum för länge sedan. Jag har redan rensat en hylla, det resulterade i en papperskasse tidningar som ska slängas. Men jag gruvar mig lite, det är så tungt med papper!

Sen när allt sådant har gjorts så bör vi nog börja fundera på att rensa förrådet i jakt på saker att slänga. Jag vet att det finns en hel del saker där inne som vi inte ens minns att vi har kvar. När jag var in där häromdagen i jakt på min stensamling så hittade jag en kartong med gamla skolpapper (och med gamla så menar jag från högstadiet och gymnasiet) dvs. inget jag någonsin kommer att ha någon som helst nytta av igen.

Ju fler kilo skräp vi kan slänga desto mindre blir det att flytta. Det är ju nog jobbigt med bara bokhyllorna (vilkas innehåll vi faktiskt vill behålla intakt) och alla ca 650 böcker i varierande format

2 kommentarer:

thomas sa...

starkt jobbat, ni verkar ha fått mycket bort städat nu på slutet. vill minnas J sa att hans föräldrar skulle rensa deras vind, då kan ni ju låna lite utrymme dära för gammla barnkläder och leksaker etc.

Chanto sa...

hehe.. jag kan inte heller slänga barnkläderna som ungarna inte kan har nu... och vill inte ge bort, sälja eller nåt... men som tur nu så har jag tagit tag i mig själv och packat med lite kläder som jag ska ta med ner till syrras ungar..