tisdag 7 juli 2009

Smeknamn vs. öknamn

Jag har mig veterligen inget smeknamn, förutom det alter ego (Korpen/Korp/K) jag har antagit helt på egen hand för internetsituationer. Jag kallas helt enkelt inte för något annat än mitt namn, eller eventuellt i mailsammanhang min initial, men även det är sällsynt.

Hur kan det komma sig? Jag tror inte jag har träffat på någon annan som inte kallas någotning annat än det namn man fått som liten. Det skulle kanske vara min mamma, men å andra sidan så kallas hon ju mamma av mig och mina syskon, räknas det? Jag vet att jag hade smeknamn som riktigt liten, men det är det ingen som använder idag (tack och lov) då det faller under kategorin babyspråk egentligen.

Jag kan ju inte påstå att jag lider nämnvärt av denna namnbrist, men jag är lite förundrad. Fenomenet smeknamn verkar ju vara så utbrett annars, gäller inte samma regler mig?

Eller är det så att jag har öknamn istället, men att dessa ej yppas i min närhet? Jag börjar ju fundera.

Kanske är det därför Lilla A har så många smeknamn. På rak arm kan jag räkna upp fyra som används dagligen. Men jag tror inte att dessa kommer att överleva till skolåldern faktiskt. För A:s skull så ska jag försöka skärpa till mig på ett par år.

4 kommentarer:

Chanto sa...

hehe.. grym.. jag ska fan köpa det och lira som fan så att jag bli bra.. ;)

Anonym sa...

Du har visst ett smeknamn tillsammans med din kära make men vi använder det kanske inte så att ni hör det. /F

Korpen sa...

Jo.. men det är ju inte mitt Egna smeknamn, det är ju en benämning på min familj (typ)

förstår du hur jag resonerar?

Anonym sa...

Jodå! Om det är någon tröst så får du ibland heta din iniseal men det är inte så ofta, och du är inte ensam om detta för b har inget smeknamn förutom b även om hon försöker skapa egna (men så funkar det inte). /F (Sen kan jag inte påstå att mina hundra smeknamn berikat mitt liv, jag har funderingar åt andra hållet. Är det något fel med mitt namn eftersom alla verkar bestämda att hitta på nya åt mig? (framför allt b av någon anledning).)