torsdag 27 augusti 2009

besviken

Ingen barnvakt fick jag idag. Lite irriterad på det, jag hade ju blivit lovad barnvakt. De kanske inte har insett hur viktig den här tentan egentligen är. Imorgon spelar det ju ingen roll, dagen före en tenta lär jag mig inget jag kommer ihåg på tentan. Dessutom är J ledig och ska bara sova till 12-13 (uppsparkad lär han bli oavsett han vill det eller inte).

Typiskt att bli irriterad när man inte har någon att diskutera med. Eller klaga till.

Dessutom har A inte varit speciellt självständig idag. Inte ville hon lyssna på sagan om röntgenmaskinen heller.

Varför sitter jag och skriver istället för att plugga? För att jag är riktigt pissed just nu. Antagligen mest på mig själv som inte kan förutse att det är svårt att plugga med litet barn, men även för att jag räknade med barnvakt och därför inte har ansträngt mig för att plugga på morgonen när det faktiskt fanns ett litet tillfälle.

Förmodligen har jag inte heller påtalat hur viktigt det är att jag får plugga till den här tentan, även om jag börjar känna mig trygg i det jag läser så är jag inte ett dugg säker på vad som kommer på tentan och kuggar jag den här tentan.... Så jag får väl skylla mig själv lite för att jag inte meddelat att jag verkligen ville ha barnvakten som mer eller mindre lovades redan igår. Men golfen var väl viktigare än att jag blir klar med min utbildning i tid. Ett år hit eller dit..

Så jag klagar ut i etern istället, förväntar mig ingen respons heller. Tror inte att J läser den här speciellt ofta heller..

Nä nu måste jag lära mig gränsvärden för strålskydd. Imorgon kommer dock paniken att sätta in när jag kanske hittar något nytt område jag helt missat att läsa in.
1,602*10^-19 är i alla fall skillnaden mellan V och eV.

och en katod är minuspolen och anod pluspolen. Elektronerna färdas från katoden mot anoden och träffar anodens atomer, exiterar elektroner som sedan när de återgår till sin ordinarie plats sänder ut röntgenstrålning motsvarande energin elektriciteten hade när elektronen skickades från katoden.

2 kommentarer:

Sara sa...

Anod och katod är nåt som jag märkligt nog minns väldigt bra från mitt naturgymnasium... Vissa saker sitter uppenbarligen.

Hoppas det går bra för dig. Trist med svikande barnvakt, jag förstår det absolut. Du ser, en bra sak med att blogga; man får lov att gnälla av sig lite. Det är ganska bra och man behöver egentligen inte bry sig så mycket om hur det tas emot. :)

Lycka till nu.

Korpen sa...

tack =)