onsdag 26 augusti 2009

Nattfunderingar

Nu sitter jag och låter bli att plugga igen. A sover men hostar en del. Undrar om man borde ta med A till läkare kanske.

I övrigt så funderar jag en del kring vänner och vänskap, och hur den kan förändras med barn och olika livssituationer. Ingen av mina egna vänner har barn eller verkar få barn snart, det är väl inte riktigt på tapeten än för de flesta. Av J:s vänner är det bara ett par stycken som har barn och det är väl bara en av de familjerna som vi har någon slags regelbunden kontakt med (åtminstone som jag också träffar).

Jag skulle vilja få fler vänner och bekanta med barn i ungefär samma ålder som A. Tyvärr är jag nog lite för osocial för att gå ut och "skaffa" mig sådana. Såhär i efterhand just för stunden så ångrar jag lite att vi inte gick föräldrautbildningen när jag var gravid. Det hade varit trevligt att prata med någon i liknande situation om allt som rör barn men som inte är speciellt intressant om man inte har barn själv. Dessutom tror jag att A skulle uppskatta att träffa barn i samma ålder lite oftare än nu. De gånger vi har träffat mindre barn så verkar det vara roligt och A hittar på så mycket mer nya saker dagarna efteråt än annars (eller så har det i alla fall verkat hittils).

Så hur gör man för att hitta nya vänner och bekanta? Egentligen tycker jag ju att det är roligt att träffa nya människor, åtminstone i icke-tvingande situationer.

Men det ska bli skönt att få gå tillbaka till studierna i höst igen, få träffa en del nytt och en del gammalt folk. Framförallt att få utmana hjärnan igen med nya roliga och svåra saker att lära in. Att få komma lite närmare mitt mål. Att börja se ljuset i tunneln, att äntligen börja bli klar med studierna (snart bara 1,5 år kvar), att förhoppningsvis få ett riktigt jobb någon gång. Att äntligen få en lön. Att få bli vuxen.

Men innan det är möjligt så måste jag klara min fysiktenta nu på lördag. Strålningsfysik. Faktiskt rätt skoj, men det är lite svårt att lägga mig på rätt djup, vad behöver jag egentligen kunna? HVL och inversa kvadratlagen är givet, det är banne mig allmänbildning (för röntgenpersonal i alla fall), men jag minns inte hur mycket formler jag måste lära mig. nåja.. jag har det i något papper någonstans, och än är det lite tid kvar. Synd att det är en så viktig tenta. Sumpar jag den här så får jag inte börja termin 4 efter jul och jag har inte platsgarantin kvar heller då den bara gäller ett år (dessutom var det väldigt högt söktryck i år). Kuggar jag tentan (mitt första och sista försök) så måste jag dels läsa om kursen och dels tappa ett helt år till i utbildningen (minst, eftersom jag inte har platsgaranti längre). Om jag nu inte får dispans eller göra en muntlig tentamen och bli godkänd på den...

Synd bara att det är så svårt att plugga med lilla A vaken och umgängestörstande. Imorgon kommer det inte att bli mycket pluggat tyvärr. J ska först sova hela dagen, sedan ska han jobba hela natten. Farmor och farfar (till A) ska ut och spela golf hela dagen och kan altså inte vara barnvakt. A kommer dessutom förmodligen att sova middag totalt 40 minuter. När skolan börjar igen så kommer jag garanterat att måsta plugga på universitetet om jag ska få något gjort. Synd bara att jag inte kan ta mig iväg utan A. Jag hade behövt studiero.

Första tentatillfället förra året missade jag för att jag var hemma och mådde illa över toaletten (vad gravid). Andra tillfället var jag sjuk. Tredje tillfället var jag nyförlöst. Fjärde tillfället kunde ingen passa A. Nu är det femte och sista chansen. Klart att jag är nervös.

4 kommentarer:

Sara sa...

Hoppas och tror såklart att det ska gå bra för dig på tentan, men förstår att du är nervös.

Att skaffa vänner i vuxen ålder ÄR svårt, jag har definitivt haft och har kanske fortfarande, samma problem efter att jag slutat plugga och flyttat iväg. Istället tenderar man att bli mer uppbunden till sin ev respektive el familj. Det är lättare om man bor där man vuxit upp (inte ett alternativ för min del) inbillar jag mig och det var också lättare så länge man fanns i universitetsvärlden och var typ 20-22. Jag vet inte hur det funkar där när man är äldre och läser "vanligt" program. När jag läste en kurs för nåt år sen var det mest medelålders, samt de mest ivriga 18-åringarna som var där förutom jag (jag läste en deltidskurs, vilket förklarar saken). Istället har föreningslivet åtminstone gett mig lite fler kontakter, så det kanske är ett hett tips.

I övrigt tycker jag att det låter som hög tid att du kastar in J i föräldraledighetens allvar... :)

Korpen sa...

ja där sa du något, föreningar, det hade jag glömt bort!

Men jo det ska bli skönt när J går på föräldraledighet i oktober och jag kan fokusera fullt ut på skolan. Det ska bli så skönt att äntligen bli klar med något! appropå det, dags att fortsätta fysikpluggandet, så jag har en chans.

meta sa...

Barn: öppna förskolan är bra för att träffa andra barn på, för den som står ut med de hysteriskt mammiga mammorna där förstås.

Korpen sa...

snart öppnar vår lokala öppna förskola igen. Den har sommarstängt av någon anledning.