tisdag 4 augusti 2009

Tänk på särskrivningarna så att du undviker dem

Många språkliga misstag kan jag leva med, men särskrivningar är inte ett av dessa. De är ju så lätta att undvika, bara att låta bli mellanslagstangenten! Tyvärr är jag lite mesig och påtalar inte misstag när jag ser dem om jag känner skribenten. Jag vill inte verka tjatig, för det är ju inte min sak att rätta till sådana små missar när jag inte har med texten i övrigt att göra.

För inte så länge sedan fanns det en aktiv sajt på internet som gick under parollen sluta särskriva. Denna roliga sida finns tyvärr inte längre kvar som aktiv sida även om den nog fortfarande behövs. Under sina glansdagar så gick folk omrkring med små klistermärken med adressen skrivihop.nu tryckt väl synligt. Dessa märken klistrades fast på alla möjliga offentliga särskrivningar och dessa fotades och skickades in till sidan. Det blev något av ett folknöje, lite likt tjuvtittat.se möter 365saker.se.

Denna sida hette skrivihop.nu, Jag kom att tänka på denna sida tidigare ikväll när jag av någon anledning såg en onödig särskrivning och tänkte "skriv ihop punkt nu" och bestämde mig därefter för att se om den sidan fanns kvar. På sätt och vis så finns den kvar, men snarast i museiform än på något annat sätt. Den går alldeles utmärkt att besöka och ta del av, men man kan inte själv lämna några spår.

Tänk att så många har problem med särskrivningar fortfarande. Dessa var helt uppenbart inte med under min gymnasietid när skrivihop.nu var som aktivast. Tänk vad åren går. Men så börjar jag väl bli gammal.

Undrar om jag har något gammalt klistermärke liggandes i någon gömma.

Inga kommentarer: