fredag 8 maj 2009

Barnkammarbryderier

Problemet med bebisens rum än så länge är att vi har lite problem med att bestämma vilket rum som ska få bli barnkammaren. Förmodligen blir det gamla kontoret, det är ljusast och störst av smårummen. Gamla biblioteket har också sina fördelar, men nackdelarna överväger. Jag tror helt enkelt att biblioteket kommer att få återgå till att bli bibliotek så småningom, men jag ser inte fram emot att flytta omkring bokhyllorna igen... om ni inte redan har märkt det så är böcker väldigt tunga när de är många. Men det ska bli trevligt att få tillbaka biblioteket igen, när man nu har över 620 böcker (ej inräknat barnböckerna) så vill man ju gärna stoltsera med ett eget bibliotek. Dessutom blir det mindre risk för välta bokhyllor när bebis börjar klättra om bokhyllorna står i ett eget rum med stängd dörr. Dessutom är det väldigt trevligt att plugga i biblioteket.

Som synes verkar det ganska klart att kontoret får stryka på foten och bli barnkammare. Suck. Nu blir det att flytta på bokhyllorna IGEN...

Men jag ser verkligen fram emot att inreda barnkammaren, inte bara för att bebis ska bo där så småningom, men för att få ordning på alla småsaker som ligger och dräller på diverse ställen i lägenheten. Men självklart så längtar jag verkligen efter att få se hur mina inredningsfantasier tar form, hur bokhyllesystemet fyller upp en hel vägg och hur hyllorna ska målas i olika färger och bli en färgsprakande kombination med vit botten. Jag anser att ett barnrum ska vara färgglatt, speciellt om inredningen i övrigt är ganska tråkig och enfärgad.

Sedan kommer det att bli fint med ett litet skrivbord och en liten stol att sitta vid och pyssla, en bilmatta skulle inte heller sitta helt fel, de är ju så färgglada och fina, jag minns själv hur jag fantiserade kring en sådan matta när jag var yngre. Fast en röd rund fluffig matta skulle vara snyggt, dock inte så praktiskt.

Det blir nog sommarens projekt att måla och fixa till hyllorna. För hyllorna kommer att behövas illa kvickt, det är massor med böcker, lite leksaker och en hel del annat som behöver en bra förvaringsplats akut. Det är ganska enkla hyllcenter-hyllor med fyllda sidostycken, det är dessa sidostycken jag vill måla och leka med. När sedan Bebis blir större och tonåring och kanske inte vill bo i ett färgsprakande barnrum så är det ju väldigt enkelt att måla om dem till någon lämplig nyans.

Inga kommentarer: