tisdag 26 maj 2009

Boktips efterlyses

Jag är på jakt efter en ny bok att läsa. En bok med trevlig handling, trevliga levande karaktärer och en känsla av att allt kommer att ordna sig till slut. Den får gärna vara fantasy eller sci-fi. Gärna redan något man känner till och gärna på något språk man förstår (engelska eller svenska, helst på orginalspråket).

Egentligen är jag väl på jakt efter en ny Eddings, jag vill få in samma känsla som första gången jag satt med Belgariaden i min hand, samma lite naiva världsbild och samma positiva känsla av att allt kommer att ordna sig tillslut.

Finns det någon mer sådan värld att utforska?

Hade jag inte varit så less på World of Warcraft så hade jag kanske gett mig i kast med det som finns skrivet om Azeroth, men just nu vill jag inte det.

Egentligen är jag kanske på jakt efter star trek, jag har ju börjat inse att star trek är en helt underbar värld, alla konflikter går att lösas, alla kommer överens och tekniken utvecklas i raketfart (hö hö).

Det kanske har att göra med att det är en så osäker värld just nu, med kärnvapenprovsprängningar och konflikter så jag vill gärna fly in i en värld där jag vet att allt löser sig, där det är lite svart och vitt, där de onda är onda och man vet vilka som är goda. Men framförallt så vet man att de goda kommer att vinna i slutändan, prinsen får sin prinsessa (eller vem han nu ville ha), och alla lever lyckliga i alla sina dagar. Jag vill verkligen få leva i en enkel värld ett tag, en värld utan konflikter, eller i alla fall utan ett diktatoriskt nordkorea som provocerar omvärlden och i förlängningen hotar min bebis.

Jag har för mig att det kallas eskpism, att fly från det dagliga livet in i en annan mer utopisk eller i alla fall pittoresk värld.

Nåja, alla tips på bra böcker är välkomna

Vilken är Din favoritbok?
Vilka är dina fem favoritböcker?
Vilken bok har varit roligast att läsa?
Vilken bok minns du bäst i efterhand?
Vilken bok har du läst flest gånger?
Vilken bok var den sämsta upplevelsen?

Någon dag ska jag svara på ovanstående frågor.

Inga kommentarer: