måndag 4 maj 2009

Veckans huvudbry

En vän ska ha en stor midsommarfest. Så långt allt väl. Men klädsel ska vara Jackett, däri uppkommer vissa bekymmer. Rådfrågade sagda vän om vad det egentligen innebar klädesmässigt och vi kom fram till att det som egentligen avsågs var en ljus (grå) kostym med väst, men framförallt 20-talsinspirerade kläder. I mitt huvud är nämligen en jackett en längre rock i brokad med tydlig festbetoning, något man kan ha på ett förmiddagsbröllop, bara snäppet under frack.

Då börjar jag fundera. Hur såg man egentligen ut på 20-talet? I mitt huvud är det raka linjer, så lite former som möjligt och kort page (Jag i Page?? Glöm det!). Androgynt kvinnomode. Inga kläder jag personligen passar speciellt bra i. Pösiga blusar och ganska snäva kjolar, närmast foträta skor.

Jag har en känsla av att eftersom 20-talet är så nära första världskriget i tid så är nog krigsårens brister nära i minnet, och 40-talets kläder bär tydliga spår av sparsamhet.

Jag skulle behöva se lite bilder från 20-talet och tidigt 30-tal för att se vad man kan hitta i dagens klädutbud som går i stil med 20 talet.

Jag kommer nog att behöva hitta en hatt... Var hittar man hattar i dagens värld?
Nåja, det är ju några veckor kvar till midsommar, så vi får se vad som går att få tag i tills dess.

Inga kommentarer: