söndag 10 maj 2009

Diastasis recti (kan du ta tag i din ryggrad framifrån?)

Delade bukmuskler... jippi.. men det är visst väldigt vanligt som "komplikation" under/efter graviditet. Normalt sett går det tillbaka av sig själv, men man måste vara försiktig med bukmuskelträningen innan det är helt återställt, annars riskerar man förvärra tillståndet. Gör man vanliga situps med en kraftig delning riskerar man att få ett bråck på magen. Varken vackert eller nyttigt, dessutom rätt smärtsamt.

Det förklarar dock varför jag haft en del ryggproblem efter graviditeten, även om jag trodde att det berodde på den ökade svanken samt ryggbedövningen under förlossningen.

Nåja det är inte så jättedelat i alla fall, bara någon centimeter över naveln och ett par just kring och lite nedanför naveln. Men vilken tur att jag läste om det här innan jag började träna magen på riktigt! Tänk så illa det hade kunnat gå, och varför tar man inte upp detta på förlossningen?? det enda jag fick veta var att jag bör vänta några månader innan jag började träna igen, på grund av kejsarsnittet (om vi säger så här, jag var inte direkt i form för något längre träningspass veckorna efter förlossningen, inte längre än att stappla mellan sovrum och vardagsrum i alla fall).

Har i alla fall hittat lite övningar att göra tills det läker ihop, de går ut på att träna bukmusklerna försiktigt och i så utsträckt läge som möjligt, gärna med stöd runt magen så de tvingas ihop.

En enkel övning var att ligga på rygg med svanken i backen och fotsulorna i golvet, (självklart med böjda knän, försök utan!) sedan ska man lyfta huvud (och axlar) från marken SAMTIDIGT som man andas ut i fem sekunder. Detta gör att man tränar musklerna liksom inifrån och minskar risken för ytterligare skada. Dessutom kan man passa på att göra lite knipövningar samtidigt för att stärka bäckenbotten när man ändå är igång. Repetera minst 5 gånger.

Jag har nu gjort några övningar i ett par dagar och jag tror mig faktiskt redan känna en skillnad, gapet ovanför naveln har definitivt minskat, och så även det större gapet runt och nedanför naveln, men än är jag inte klar, det ska minskas till max en fingerbredd innan man bör börja göra vanliga situps igen.

Inga kommentarer: