fredag 12 juni 2009

Godispåse full med nostalgi

När det gäller godis så finns det en hel del saker jag saknar, sådant som har försvunnit under åren och sådant som blivit svårt att hitta av en eller annan anledning. Jag hade tänkt lägga in bilder på de produkter jag minns, men jag har inte hittat några.

Jag saknar de små vita påsarna med färgglada cirklar på. De som inte rymde mer än man kunde trycka i sig under ett enda tillfälle, de som var standardpåsarna när man var liten. Synd att de inte finns kvar i butikerna numera. Jag har sett sådana påsar för bara ett år sedan men det var i en pralinbutik i gamla stan i stockholm. Synd att de inte är lättare att tillgå. Fast det är väl klart, det är väl ingen lönsam storlek. Man vill väl ha en påse som väger så mycket att kunden känner sig tvingad att köpa flera hekto för att inte känna sig blåst.

Men mest av allt saknar jag ”flygande matta” en ganska tjock matta av lite syrliga salta lakritsremmar med socker på. Jag är ganska säker på att det var HARIBO som gjorde den. Men den försvann någon gång i mina tidiga tonår. Det var standard som lördagsgodis. Den fanns i en sur (grön) variant också, men eftersom jag är den jag är så var det bara den salta som var intressant.
Sen salta snören, vanlig laktritssmak, jordgubbe och kolasnören finns kvar, men just saltlakrits försvann för några år sedan. Jag minns att den hade en blå påse.

Marabou cocos-chokladkaka, den var blå. Fruktansvärt god chokladkaka.

Så kommer vi till tablettaskarna. Framförallt minns jag en gul-orange-svart ask, eller om det var två. En hette Salt i Sol, den hade runda salta pastiller. Men sen fanns det en nästan likadan ask med platta fyrkantiga smååååå pastiller i massor, tror det var närmare hundra pastiller per ask. Salmiak har jag för mig att asken hette, eventuellt salmiakpastiller. Den hade ett rutmönster i bakgrunden.

Mitt nuvarande favoritgodis? Saltlakrits, sötlakrits (finsk) och mjölkchoklad. Vad annars? Jag skulle kunna specificera till Djungelvrål, salta nappar, marabou apelsinkrokant och så vidare men jag tror inte jag orkar rada upp alla, dessutom så varierar det olika dagar.

Finns det något du saknar som har försvunnit under årens lopp?

3 kommentarer:

Thomas sa...

oj oj att vi hade så lika godis smak, det är nästan läskigt. Har hittar min självfrende i godis verkar det som, salmiak tablett askarna var grymt goda. Och på tal om dom vita godispåsarna med runda små färgglada cirklar på så visade mor min upp en sådan för någon vecka sen då hon var här och hälsade på, hon hade fått den i en syaffär eller hur det nu var, i göteborg självklart.

Sitter i skrivandet stund och smaskar på en djungelvrål för att försöka hålla mig vaken så här pass på små timmarna ;)

E sa...

Nickel! de dära hårda fyrkantiga godisarna som räckte aplänge! De tyckte jag var goda, eller det var snarare så att jag började tycka om dem ungefär samtidigt som de bestämde sig för att göra om dem till runda med fyllning som inte alls smakade lika dant (varför de nu inte bara gjorde en ny sort isället vete gudarna).

Och tablettaskar! när vi var små brukade alltid mormor ha med sig tablettaskar! fast det var ett tag sedan som jag åt någon sisst så jag har inte riktigt koll på vilka som fins kvar. hmm... vlka var nu höjdarna? Salta katten, i orginalform. Lite väl stark salmiaksmak för at vröka i sig, men mycket goda att suga i sig långsamt. Och så har jag alltid haft en förkärlek för viol och den var det nästan ingen annan som gillade så jag fick ha den ifred. Och så fanns det smurf-askar! i olika sorter! de salta var de godaste an alla de salta talettaskarna kommer jag bestämt ihåg. tuggpastillerna var också godare än fruktpastillerna.

Anonym sa...

Tablettaskar är väldigt underskattade!

Salta katten finns fortfarande och var något av en noja jag hade när jag var gravid med A, hittar då och då någon gammal ask jag gömt undan (tänk ekorre)

/Korpen