onsdag 10 juni 2009

Hur hamnade jag här??

Mest för min egen skull tänker jag rada upp alla mina drömyrken.

Arkeolog: Det var nog det första yrket jag fastnade för. Ungefär samtidigt som vetenskapens värld visade programmen om utgrävningarna på Birka någon gång tidigt 90-tal fastnade jag för det. Tanken på att få gräva ut ett område och försöka ta reda på hur de människor som levde där för flera hundra år sedan levde lockade oerhört. Många av mina senare intressen har sin grund i detta.

Vulkanolog: Här börjar vi närma oss mellanstadiet har jag för mig, jag minns med tydlighet en skoluppgift i fyran som jag skrev om vulkaner. Detta borde vara någonstans kring 94. En annan dag ska jag nog kolla upp om det var några större vulkanutbrott 93-94.

Jag börjar ana ett mönster här.

Nunna: Ett kort tag ville jag gå i kloster. Inte för att jag är troende utan för att nunnor har så fina kläder. Långa särkar och dok, ett mode som inte förändrats sedan medeltiden.

Riktigt vad jag ville bli i början av högstadiet minns jag inte riktigt, men i slutet var det Marinarkeolog, marinbiolog, oceanograf och liknande ämnen. Dock konkurrerade de med både historiker och astronom. För att inte tala om dansare. Dansardrömmarna satte dock mina knän stopp för. Jag tror inte heller jag hade blivit någon bra dansare, dessutom är det ett psykiskt mycket tungt yrke (för att inte tala om det fysiska).

Bibliotekarie har också lockat en del, men inte förrän för några år sedan gav jag upp de drömmarna, dels på grund av arbetssituationen och dels för att själva utbildningen verkar olidligt tråkig.

Kock, bagare och konditor var också intressant ett tag, men arbetstiderna har avskräckt en del. Dock tycker jag väldigt mycket om att laga mat, men jag tror jag ska behålla det på en vardagsnivå.

Under sena gymnasiet, framförallt sista året började ett nytt yrke framträda, Geovetare, geolog. Massa stenar helt enkelt. Det blev såpass intressant att jag började läsa dessa ämnen på universitetet. Men efter några kuggade kurser började jag inse att jag nog inte riktigt var gjord för dessa ämnen även om de fortfarande var intressanta.

Så numera studerar jag ett hopkok av fysik, biologi, omvårdnad och teknik som går under benämningen omvårdnad med inriktning bild- och funktionsmedicin eller i vardagligt tal Röntgensjuksköterska.

Kommer jag att fullfölja mina studier den här gången? Jag måste, jag måste få ett jobb för jag har ett barn att försörja. Dessutom är det ett rätt häftigt yrke, vi får sätta nålar, ta röntgenbilder och se det innersta i en patient. Vi är de som först ser anomalier och vi får se alla kategorier av männsikor.

Egentligen skulle jag kunna dela upp alla dessa saker i två kategorier, Universum och Jorden och Fantasy. För i mitt huvud så är de kopplade på lite samma sätt. Jag är helt enkelt kluven mellan mina litterära favoriter Science Fiction och Fantasy även i verkliga livet.

Inga kommentarer: