fredag 5 juni 2009

Varför A inte kommer att få läsa Austen i tonåren

En av mina absoluta favoritböcker är Stolthet och fördom av Jane Austen. Den har dock tyvärr förstört mina tonår något. Jag minns inte hur gammal jag var när jag läste den för första gången, men den lämnade ett bestående intryck.

Detta underbara stycke historisk litteratur innebar att jag blev en ganska försiktig och timid tonåring utan allt för stora revoltära drag. Eftersom jag läste Stolthet och fördom, förnuft och känsla, övertalning och Mansfield Park i en mycket påverkbar ålder så fick jag i mitt hormonstinna tillstånd (puberteten) inputen att man som duktig flicka ska vara undergiven, kysk, allvarlig med mera. Dessutom ska man vara passiv. Då blir man lyckligt gift.

Det fungerar inte så!

Tack och lov..

Tyvärr så passade denna bild av en bra kvinna inte riktigt ihop med min personlighet, så jag blev lite.. hmm hur ska jag uttrycka mig... kluven. Egentligen älskade jag att stå i centrum, stå på scen, dansa inför publik, MEN denna sorts litteratur som jag älskade fick mig att tro att jag var blyg och tillbakadragen, fick mig att gömma mig (speciellt i klassrummet) fick mig att inte ens utforska min egen humor förrän i vuxen ålder.

Därför lilla A kommer du inte att få läsa någonting av Jane Austen förrän du har visat att du kan hantera den.

2 kommentarer:

Thomas sa...

Sv. Ärch det som inte dödar härdar bara en... visst? Kanske skall passa på att starta en grisfarm samtidigt så tar vi allt på en och samma gång ;) tänk baconinlindad kycklingfile Mmmmums

änglavax sa...

tankte lanka till dig pa min blogg om det gar bra? ar ju roligare med tre lankar an tva :) det far du rakna med som gjorde dig synlig for mig