måndag 22 juni 2009

Världens underbaraste unge!

Jag vill till att börja med be om ursäkt till alla som inte är speciellt intresserade av små barn. Det här kommer att bli ett inlägg om små barn i allmänhet och mitt barn i synnerhet, fullständigt egocentriskt blir det också.

Egentligen skulle jag vilja läsa en lista på vad 6-månaders bebisar "ska" eller "bör" klara av. Eller kanske ännu hellre en lista på saker att klara av och sedan en ungefärlig ålder. För av någon anledning så jämför man ju sina egna barn* med andras barn. Kanske är det för att bekräfta för sig själv att ens eget barn är det vackraste och mest försigkomna barn i ens bekantskapskrets. Dock bör man väl kanske inse att det finns människor som Inte tycker att Mitt barn är det finaste på hela jorden (huu, hemska tanke!) och att Min Lilla Ängel faktiskt är ganska jobbig stundtals. Det kommer dock självklart aldrig att hända med lilla A. ;-)

Så nu, för min egen och A:s skull så kommer här en lista på vad A faktiskt har uträttat i sitt halvårslånga liv.

-A kan sitta själv utan stöd (en stund i alla fall)
-A kan gripa efter saker och stoppa dem i munnen eller byta hand
-A kan vända sig från mage till rygg
-A kan nästan vända sig från rygg till mage, tror det är motviljan som hindrar det sista
-A kan ta en sked och stoppa rätt ände i munnen (om det finns motivation som något riktigt riktigt gott på skeden, det har i alla fall hänt en gång)
-A kan jollra, både bdss och guu, och hee och ubvu... mamma är nog inte så långt borta.
-A sover hela nätterna, från 23:30 till 8, eller i bästa fall 11 på morgnarna/förmiddagarna utan att vakna vilket mamma och pappa fullkomligen älskar
-A kan äta gröt (bäst går det om A får lapa från skeden, lite som en hund eller katt) och en hel del annat
-A kan dricka vatten (fast det är inte favoriten, men om det är varmt så slinker det ner)
-A kan "hoppa" i famnen, förutsatt att man bär det mesta av A:s vikt (kanske är dags att prova en hoppgunga)
-A tycker om när man borstar tandköttet, tror det beror på att det är en tand på väg upp.
-A börjar smacka om man skakar eller visar en nappflaska eller plingar i mikron (A tycker om att äta, någon som tvivlat?)

Så även om A är en lat bebis som inte direkt tar för sig så klarar A av det mesta som en halvåring bör klara. Jag tror dessutom att om A inte varit så fullständigt hatisk till allt vad magläge och bad avser så hade A nog klarat lite till. Men vi jobbar på saken, magträning blir det vare sig A vill det eller inte. Samma med bad.

Jag tror att A brås en del även på modern sin, sitt yttre till trots. :-)

*Jag är i valet och kvalet om jag ska publicera en bild på A, jag är kluven. Dels drivs jag av en vilja att visa min underbara älskade bebis för hela världen så att alla ska hålla med om att A är den finaste bebisen på hela jorden, men dels vill jag hålla på min och min familjs intigritet och anonymitet.

1 kommentar:

Chanto sa...

sv: hehe.. jo han börjar bli riktig stor... ja men det tycker jag verkligen att vi ska och träffs snart..