tisdag 16 juni 2009

tillgänglighet och bortskämdhet?

har vi blivit bortskämda?

Numera kan man få tag i nästan vad som hellst med bara ett knapptryck. Är det felet med vår generation kanske? Eller har vi rätt att ta för oss?

jag vill ha hmm.. vad ska jag ta för exempel.. en talbok. Eftersom jag vet vad jag vill ha och vet att den finns någonstans där ute så börjar jag leta.

Jag letar och letar men hittar inte min efterlängtade (?) talbok. Ju fler ställen jag söker desto mer vill jag ha min talbok. Till slut inser jag att jag inte kan få tag i den på lagligt sätt. Den finns varken på lämpligt språk eller i lämpligt format (mp3). Det lustiga är att jag har sett och lyssnat igenom den föregående boken nyligen så jag VET att den finns därute, men var?

Men eftersom jag är lite bortskämd och van vid att få tag i det jag behöver och vill ha så kommer jag nog att måsta ta till olagligheter och ladda ner sagda talbok från någon torrent-klient.

Eller är det någon som har sett Polgara: (del 2/2) Hertiginnan av Erat, mp3, av D & L Eddings, på svenska? Engelska fungerar också, men jag lyssnade igenom första på svenska.

2 kommentarer:

änglavax sa...

Jag vet vart den finns som fysisk bok. (nu outar jag nagot som har gatt till glommo for lange sen..) barbros tva bocker 1&2 finns i en av mina flyttkartonger i foraldrarnas kallare pa ragangsvagen i lulea. Hittade dom precis innan jag akte, har haft dom i minst 4 ar... forlat barbro! uthamtning kan ske nar tillfalle eller storasyster finns tillganglig, typ.. :D

Korpen sa...

altså, jag har den också i fysisk bok, så jag kan läsa hur och var jag vill, men det är ju talboken jag vill ha!

(J har löst det hela åt mig på olaglig väg, på engelska..)

Grejjen med talböcker är att jag vill gå ner i vikt. detta genom otaliga promenader. Då jag bor lite olägligt till så har jag inte så värst gott om promenadkompisar längre, så då går jag gärna med en talbok i öronen, och då gärna en talbok vars fysiska motpart jag redan läst. på så sätt blir det nästan som att vandra med en nära vän.

hur sorgligt lät inte det där ^^